Hellendoorn

Adviseur procesoptimalisatie

Functie omschrijving

Opdrachtbeschrijving

Functietitel van de externe: Adviseur procesoptimalisatie Uitgebreide omschrijving van de opdracht:

1. Inleiding
Binnen het sociaal domein worden verschillende werkprocessen geoptimaliseerd en gedigitaliseerd. Deze transitie vereist niet alleen technische aanpassingen, maar ook een fundamentele verandering in werkwijzen en organisatiecultuur. De gemeente Hellendoorn is daarom op zoek naar een externe coach die een essentiële rol speelt in het begeleiden van de organisatie naar een procesgerichte werkwijze. De coach zal de borging van procesoptimalisatie en digitalisering ondersteunen en tegelijkertijd operationele werkzaamheden blijven uitvoeren.

Doel van de opdracht:
  • De borging en overdracht van proceskennis binnen de organisatie;
  • Het begeleiden van medewerkers in de vertaalslag van uitvoering naar proces en applicatie-inrichting;
  • Het ondersteunen van de lijnorganisatie bij de implementatie van procesoptimalisaties;
  • De organisatie klaarmaken voor digitale transitie en continue verbetering in de PDCA-cyclus;
  • De integratie van de aanbevelingen uit de nulmeting WMO & Jeugdwet;
  • Implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein, zodat burgers digitaal aanvragen kunnen indienen en de status van hun aanvragen kunnen inzien.
Scope en werkzaamheden:
  • Coachen en begeleiden van medewerkers en teams binnen het sociaal domein;
  • Ondersteunen bij de vertaling van werkprocessen naar geoptimaliseerde, digitale oplossingen;
  • Adviseren bij het herontwerpen en implementeren van geoptimaliseerde werkprocessen voor de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo;
  • Samenwerken met interne en externe stakeholders voor het verbeteren van gegevensuitwisseling en IT-processen;
  • Actieve participatie in stuurgroepen en overlegstructuren;
  • Borging van kennis binnen de organisatie, inclusief overdracht aan toekomstige procesadviseurs;
  • Ondersteuning bij de inrichting van key-user structuren binnen de organisatie;
  • Optimaliseren van het gebruik en de integratie van het applicatielandschap;
  • Toezicht houden op de implementatie van het Inwonerportaal Sociaal Domein.
Verwachte resultaten:
  • Een volledig gedigitaliseerd werkproces binnen het sociaal domein waarbij optimalisatie heeft plaatsgevonden en onnodige processtappen zijn geëlimineerd;
  • Implementatie van een vereenvoudigde werkstructuur waarin vier kolommen (frontoffice, consulent, procesondersteuner en backoffice) zijn teruggebracht naar twee (consulent en backoffice);
  • Een organisatie die zelfstandig in staat is om procesverbeteringen door te voeren en te onderhouden;
  • Borging van kennis door middel van coaching en documentatie;
  • Effectieve samenwerking tussen sociaal domein en IT-afdeling;
  • Integratie van managementinformatie in een uniform dashboard;
  • Invoering van het Inwonerportaal Sociaal Domein om digitale toegang voor burgers te faciliteren.

Beoordeling op Schijnzelfstandigheid

Beoordeling is gedaan. Door de projectbeschrijving en afbakening is er geen schijnzelfstandigheid. Kort gezegd, er is binnen de gemeente Hellendoorn geen bestaande functie die dit kan oppakken en daarom is gekozen voor een projectmatige aanvliegroute.

A. Is de opdracht geschikt voor een ZZP’er? Ja B. Checklist Beoordeling op Schijnzelfstandigheid:

Link naar bestand: Nog toevoegen

Ik scoor op de onderdelen als volgt:

  • 1. Nee, want dit is juist de reden voor een project.
  • 2. Ja, want daar is de rol van opdrachtgever voor bedoeld.
  • 3. Nee, interne borging wordt voor gezorgd.
  • 4. Ja, maar dat is aan de ZZP.
  • 5. Ja, uurtarief van 112 euro.
  • 6. Nee.
  • 7. Ja, Gemeente Haarlem.
  • 8. Onbekend.
  • 9. Onbekend.
  • 10. Onbekend.
  • 11. Ja, laptop en toegang tot systeem voor procesoptimalisatie.
  • 12. Nee.
  • 13. Nee.
  • 14. Ja.

Gunningcriteria

De selectie van de externe coach gebeurt op basis van de volgende criteria:

  • Aantoonbare ervaring in coaching en procesoptimalisatie binnen het sociaal domein;
  • Ervaring met digitale transformatie en procesinrichting;
  • Vaardigheid in verandermanagement en kennisoverdracht;
  • Bekendheid met relevante wetgeving (Participatiewet, Jeugdwet, Wmo);
  • Affiniteit met IT-systemen en gegevensuitwisseling, bij voorkeur Suites van Centric;
  • Ervaring met de implementatie van e-diensten en digitale portalen;
  • Beschikbaarheid gedurende de opdrachtperiode.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. De kandidaat is minimaal in het bezit van een HBO diploma, bij voorkeur in een relevante richting
  2. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende rol binnen ICT
  3. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende rol binnen ICT van een gemeente

Wensen:

  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende rol binnen ICT
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende rol binnen ICT van een gemeente
  • De kandidaat heeft recente kennis en ervaring met de volgende wetgeving: - Participatiewet - Jeugdwet - Wmo
  • De kandidaat heeft kennis en ervaring met Suites van Centric
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Hellendoorn

Je kunt reageren tot

14.03.2025

Contactpersoon

Robot

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op