Overijssel

Beleidsadviseur bestaanszekerheid

Functie omschrijving

Organisatie

De Gemeente Dalfsen, gelegen aan de oevers van de Overijsselse Vecht, is een plattelandsgemeente met ongeveer 30.000 inwoners. Met de grootste kernen Dalfsen, Nieuwleusen, Lemelerveld, Oudleusen en Hoonhorst, beslaat de gemeente een uitgestrekt buitengebied en is het een actieve deelnemer binnen de Regio Zwolle. Daarnaast is Dalfsen lid van de P10, het samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten, en van de Talentenregio.

Dalfsen staat bekend als een veelzijdige gemeente met een uitstekende leefomgeving. In 2023 heeft het CBS vastgesteld dat de inwoners van Dalfsen de gelukkigste van Nederland zijn, iets waar wij enorm trots op zijn. De gemeente hecht veel waarde aan duurzaamheid en een goede woon-, werk- en leefomgeving. Samenwerken is de kracht van onze organisatie.

Bij de gemeente Dalfsen werken circa 300 betrokken en bevlogen medewerkers die dagelijks bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Onze organisatie voegt waarde toe door effectieve samenwerking, zowel intern als extern, met oog voor de veranderende samenleving. Werken bij Dalfsen betekent deel uitmaken van een hecht team dat samen voor elkaar klaar staat.

Opdracht

Als Beleidsadviseur Bestaanszekerheid bij de gemeente Dalfsen draag je bij aan het verbeteren van de levensomstandigheden van onze inwoners. Je werkt aan thema's zoals armoede en schuldhulpverlening, en hebt een directe impact op de gemeenschap.

In deze functie pak je verschillende beleidsonderwerpen binnen het sociaal domein aan, met een speciale focus op armoedebeleid en het vinden van oplossingen voor vraagstukken rondom bestaanszekerheid. Dit omvat onder andere het minimabeleid en de schuldhulpverlening. Een belangrijke opdracht voor de komende tijd is het analyseren van het huidige minimabeleid en het doen van toekomstgerichte voorstellen.

Relevante thema’s binnen het vakgebied zijn:

  • Schuldhulpverlening: Sturing op het verbeteren van de vroeg signalering en preventie;
  • Implementeren van het beleidsplan bestaanszekerheid 2025 - 2029: Waaronder het aanpassen van verordeningen en beleidsregels op het gebied van bestaanszekerheid, armoedebestrijding, en schuldhulpverlening.
  • Werken met verschillende stakeholders: waaronder preventieve organisaties, om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
  • Adviseren van wethouders en het bestuur: over beleidsmaatregelen en strategische beslissingen.
  • Evalueren van bestaande beleidsinstrumenten: en doen van voorstellen voor verbeteringen.
  • Bewaken en monitoren van de voortgang: en effectiviteit van beleidsinitiatieven.

Jouw kwaliteiten als beleidsadviseur bestaanszekerheid

Op basis van jouw (gemeentelijke) ervaring kun je zelfstandig aan de slag en werk je samen met de beleidsmedewerkers, consulenten en diverse ketenpartners.

Het is belangrijk dat je snel kunt schakelen en makkelijk verbindingen legt met en tussen collega’s om resultaten te realiseren.

Je werkzaamheden richten zich met name op implementatie en uitvoering van het beleidsplan, de monitoring van beleidsdoelstellingen, en het maken c.q. evalueren van praktische uitvoeringsafspraken. Hiervoor heb je nauw contact met de uitvoering en ketenpartners en ben je praktisch ingesteld.

Voor jouw beleidsonderdelen ben je financieel budgetbeheerder. Dit houdt in dat je uitgaven monitort en bijstelt waar nodig. Je adviseert aan de wethouder, het college van B&W en de gemeenteraad.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een gemeentelijke organisatie
  3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op beleidsterrein bestaanszekerheid/re-integratie, licht dit duidelijk toe in het cv
  4. Aantoonbare werkervaring als budgethouder en de p&c cyclus, licht dit duidelijk toe in cv

Wensen:

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur binnen het Sociaal domein bij een gemeentelijke organisatie
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur in de afgelopen 10 jaar met bestuurlijk gevoelige dossiers bij een gemeentelijke organisatie, geef dit duidelijk weer in het cv doormiddel van een voorbeeld
  • Bereid om minimaal 2 dagen per week in Dalfsen aanwezig te zijn

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Overijssel

Je kunt reageren tot

29.01.2025

Contactpersoon

Robot

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op