Financieel adviseur
Functie omschrijving
Opdrachtomschrijving
De Omgevingsdienst Brabant Noord draagt met kwalitatief hoogwaardige uitvoering van VTH-taken en het adviseren van het openbaar bestuur bij aan een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving voor burger en bedrijven in Brabant Noord.
Team Financiën en Facilitair zoekt een Financieel Adviseur (32-36 uur)
Wat ga je bij ons doen?
Als financieel adviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle financiële vragen voor alle managers binnen de Afdeling Bedrijfsvoering. Jouw toegevoegde waarde zit met name in jouw expertise op het gebied van Planning & Control en het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Je coördineert het proces van diverse P&C documenten zoals de jaarrekening en tussentijdse rapportages. Je geeft hierbij inzicht in de gestelde financiële doelen en adviseert de managers over mogelijke bijstellingen.
Daarnaast faciliteer je de uitvoering van de accountantscontrole. De aanbevelingen uit deze controles vertaal je, samen met de medewerker AO/IC, naar adviezen en aanpassingen die je zelf initieert en implementeert.
Op deze manier draag je bij aan het minimaliseren van financiële risico’s en zorg je ervoor dat het financieel beleid van de organisatie steeds aansluit bij de ontwikkelingen in de organisatie en aan wet- en regelgeving.
Verder:
- Sta je teammanagers bij met raad en daad waarbij je ook hun gesprekspartner en vraagbaak bent over de budgetten;
- Zorg je ervoor dat de op te leveren stukken voor de accountantscontrole tijdig en kwalitatief goed aanwezig zijn.
- Werk je samen met andere bedrijfsvoeringscollega’s om het management van integraal advies te kunnen voorzien.
Kandidaatomschrijving
Wij zoeken een financieel adviseur die recente kennis heeft van financiën en control, bij voorkeur binnen de lokale publieke sector. Je hebt affiniteit met de Planning en Control-cyclus en je snapt hoe documenten onderling verbinding hebben. Je hebt een analytisch vermogen waarmee je samenhang ziet tussen financiën en inhoud, problemen kunt signaleren en oplossingen aandraagt. Hierbij zorg je voor integraliteit met andere relevante (vak)disciplines in de organisatie en weet je draagvlak te creëren voor jouw oplossingen.
Daarnaast maak je gemakkelijk verbinding met de collega’s binnen het team financiën, de managers en de medewerkers binnen de andere bedrijfsvoeringsafdelingen. Je bent doortastend en kunt onder alle omstandigheden de juiste informatie op tafel te krijgen. Het kunnen stellen van goede (door)vragen is daarbij een vaardigheid die jij beheerst. Je bent resultaatgericht en zorgt dat je de deadlines haalt.
Verder heb je, ben je, kun je:
- Minimaal Hbo-niveau in een relevante richting;
- Gevoel voor politieke- en bestuurlijke verhoudingen;
- Kennis van de op gemeentefinanciën van toepassing zijnde voorschriften (o.a. BBV).
- Aantoonbare ervaring met (publieke) financiën.
Wij zoeken een nieuwe medewerker voor een vaste functie. Vandaar dat we kandidaten zoeken die na maximaal 1 jaar inhuur overgenomen kunnen worden (deta-vast).
Functie eisen (1) en -wensen (•)
Eisen:
- Werkervaring Financieel Adviseur - De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het werken als Financieel Adviseur binnen de overheid. Deze ervaring is opgedaan in de afgelopen 5 jaar en blijkt uit het CV
- Kennis publieke financiën - De kandidaat heeft kennis van financiën binnen de lokale overheid
- Opleiding - De kandidaat beschikt over een relevante afgeronde Hbo/WO-diploma
- Overname na 1 jaar - De kandidaat kan kosteloos worden overgenomen door de ODBN na maximaal een jaar
Wensen:
- Werkervaring financieel adviseur - De kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met het werken als Financieel Adviseur binnen de overheid
- Werkervaring coördinatie Planning & control-documenten - De kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring opgedaan met het coördineren van de P&C-cyclus in de afgelopen 5 jaar
- Kennis en ervaring met gemeentefinanciën - De kandidaat heeft kennis van de op gemeentefinanciën van toepassing zijnde voorschriften zoals BBV
- Werkervaring lokale overheid - De kandidaat heeft werkervaring binnen een lokale overheid
- Interview - Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In de gesprekken toetsen we de Gevoel voor politieke- en bestuurlijke verhoudingen; Kun je schakelen tussen de belangen van de interne manager, directie, de externe opdrachtgever en de deelnemende partijen als eigenaar; Goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; Een juiste balans tussen flexibiliteit en resultaatgerichtheid; Creativiteit bij het meedenken in oplossingen van de financiële vraagstukken bij de te adviseren afdelingen
Algemeen
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
- De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
- ZZP is niet altijd mogelijk.
- Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
- Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
- We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
- Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.
Locatie
Je kunt reageren tot
Contactpersoon
- Noord-Brabant
- 2 - 5 jaar
- Projectbasis
- Interim
- 32 uur
- 36 uur of meer