Zuid-Holland

3 Medewerkers Loket Toeslagenaffaire

Functie omschrijving

Let op!

Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich brengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.

Afdeling

Voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire hebben wij een speciaal team opgericht bestaande uit interne en externe medewerkers van de gemeente. De kandidaten worden met name aan dit team toegevoegd. Hiërarchisch valt dit team onder de projectleider Toeslagenaffaire tevens de teamleider schuldhulpverlening (Peter Benard) en de projectcoördinatoren toeslagenaffaire, Wouter Urbanus en Fadoua Taouil. Wij zoeken in verband met in verband met einde contract van een aantal consulenten, maar ook het wegwerken van een grote wachtlijst en naar verwachting een toename van gedupeerden (Kindregeling en ex-partnerregeling) drie consulenten.

Opdracht

Door de Toeslagenaffaire gedupeerde ouders en kinderen hebben, naar verhouding vaker dan andere inwoners van Zoetermeer, wantrouwen tegenover lokale en landelijke overheidsinstanties en de Belastingdienst in het bijzonder. Ook hebben zij in veel gevallen te maken met zware financiële- en/of multi-problematiek waardoor er in veel gevallen bredere, intensievere en langdurigere begeleiding dan gemiddeld nodig is. Dit vraagt om een specifieke aanpak in begeleiding, casusregie en aanvullende voorzieningen. Hierbij kan tevens gedacht worden aan financiering van maatwerkvoorzieningen die niet in alle gevallen binnen de reguliere kaders vallen, bemiddeling met de Belastingdienst en bemiddelen met andere afdelingen of instanties. Met name in de eerste contactmomenten, is er een langere tijd nodig om vertrouwen (terug) te winnen zodat er een grotere kans is dat de aangeboden ondersteuning wordt geaccepteerd. Er zal middels motiverende gespreksvoering en duidelijke en eerlijke communicatie een vertrouwensband moeten worden opgebouwd met de gedupeerde ouders. Tijdens het gehele ondersteuningstraject blijf jij de casusregisseur en doe jij waar je goed in bent; hulp- en dienstverlening op maat bieden aan de gedupeerde ouders, samenwerken en afstemmen met je collega hulp- en dienstverleners en oog houden voor de wensen en behoeftes van de gedupeerde ouder. De focus ligt dus op de gedupeerden van de Toeslagenaffaire. Wij willen hen helpen om weer op het juiste pad terecht te komen, een nieuwe start te maken en er vervolgens ook niet meer vanaf te raken op financiële en andere gebieden. Het huidige team hanteert een laagdrempelig en zeer ruimhartig beleid. Voor deze opdracht is het van groot belang dat wij inventariseren op welke leefgebieden deze groep extra ondersteuning nodig heeft. De leefgebieden zijn: WMO, jeugd en gezin, Inkomen en participatie, huisvesting. Hij of zij heeft daarbij een scherp en tegelijk inlevend oog voor onderliggende, vaak psychosociale, problematiek en weet daar effectief op te acteren. Daarnaast heeft hij goede kennis van de schuldhulpverlening. Tevens van belang zijn goede, volledige en adequate rapportage en een punctuele administratie.

Wat neem je mee?

Jouw inlevingsvermogen weerhoud je er niet van om met een zakelijke en resultaatgerichte blik naar je cliënten te kijken en daarbij ook de samenhang in hun problematiek te zien. Je handelt proactief en zelfsturend en kunt op veel verschillende niveaus communiceren.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau

Wensen:

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen het Sociaal Domein van een gemeentelijke organisatie
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, sociaal casemanager of sociaal raadslid
  • Aantoonbare werkervaringmetSuite, benoem waar dit is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring als consulent in het kader van de brede ondersteuning bij de toeslagenaffaire bij een andere gemeente
  • Een afgeronde hbo bachelor opleiding SPH, Social Work of MWD

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Zuid-Holland

Je kunt reageren tot

15.01.2025

Contactpersoon

Robot

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op