Teamleider Openbare Orde en Veiligheid (OOV)
Functie omschrijving
Teamleider Openbare Orde en Veiligheid (OOV)
Intro:
Gemeente Breda is op zoek naar een enthousiaste teamleider om het team bij Openbare Orde en Veiligheid (OOV) te versterken. Als teamleider speel je een sleutelrol bij casuïstiek op het gebied van veiligheid. Je komt terecht in een zelfstandig werkend team. Van jou wordt verwacht dat je leiding geeft aan het team en het totale veiligheidsbeleid coördineert. Je houdt je samen met de medewerkers bezig met het ontwikkelen, coördineren en evalueren van het veiligheidsbeleid: veilig wonen, veilig werken, veilig opgroeien, veilig uitgaan, veilig door verstoren criminele verdienmodellen, veilig bij rampen en crises, veiligheid en zorg in balans. Je adviseert proactief over inhoudelijke en procesmatig complexe beleidsvraagstukken en zorgt ervoor dat beleidsadviezen aansluiten bij recente ontwikkelingen. Je maakt opdrachten concreet en zorgt voor uitvoering en opvolging.
Wat ga je doen?
Je neemt een proactieve, coachende en ondernemende houding aan in de samenwerking met collega’s en netwerkpartners. Je hebt daarbij oog voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en opdrachten waar je samen met het team invulling aan geeft. Belangrijk is het aanbrengen van structuur op organisatorisch niveau waarbij je stuurt op verantwoordelijkheden met duidelijke wederzijdse verwachtingen. Je richt je op het behalen van afgesproken resultaten. Verantwoordelijkheden leg je laag in de organisatie door medewerkers te stimuleren en taken te delegeren. Het proactief signaleren en benoemen van veranderingen in interpersoonlijke relaties en teamdynamiek voelt voor jou natuurlijk aan. Je spreekt medewerkers aan op hun resultaten en bent zelf ook aanspreekbaar daarop. Afhankelijk van het thema, de collega’s van het team en de ketenpartners schakel je tussen netwerkverbanden, zowel intern als extern.
- Jij en je collega-teamleider zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het team OOV, zowel op inhoudelijk vlak als op het gebied van personeelszaken. Het is van belang dat jullie kennis hebben van zowel de inhoudelijke aspecten als de bedrijfsvoering.
- Je legt rechtstreeks verantwoording af aan het afdelingshoofd Veiligheid en Leefomgeving.
- Jij hebt aandacht voor zowel de individuele medewerkers als het team als geheel.
- Jij voert de veiligheidsvisie van de gemeente Breda uit, neemt deel aan het opstellen van doelstellingen en uitvoeringsplannen, bewaakt de voortgang en stuurt bij indien nodig.
- Je stemt af met je collega-teamleiders.
- Je bent verantwoordelijk voor, en leidend bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het team.
- Als gesprekspartner voor de burgemeester vertegenwoordig je de gemeente in overleggen met externe partners, zoals de politie en het OM.
- Je werkt samen met interne vakafdelingen binnen de gemeente Breda en legt verbindingen op inhoudelijk niveau.
- Je handhaaft een heldere koers en biedt duidelijkheid en vertrouwen aan je medewerkers.
Wat vragen wij?
Een teamleider speelt een cruciale rol binnen de organisatie van Breda. De teamleider is verantwoordelijk voor het belangrijkste kapitaal van de organisatie, namelijk de mensen. Om deze rol op een effectieve manier te vervullen, zoeken we een teamleider die zich kan identificeren met de volgende kenmerken:
- Je beschikt over hbo-werk- en denkniveau.
- Je hebt interesse in openbare orde en veiligheid.
- Je hebt ervaring in leidinggeven.
- Je bent vaardig in schriftelijke communicatie en verslaglegging.
- Ervaring met projectmanagement, met name binnen openbare orde en veiligheid, is zeer gewenst.
- Je bezit uitstekende communicatieve vaardigheden en een proactieve houding.
- Je bent in staat om scherp te analyseren en hebt een talent voor samenwerking met relevante partners op het gebied van veiligheid.
- Je hebt een achtergrond in het Veiligheidsdomein en/of bestuurskunde.
- Je hebt ervaring in een politiek-bestuurlijke context en beschikt over kennis van het veiligheidsdomein.
- Je hebt ervaring in personeelszorg en het opbouwen van een team. Daarbij is draagvlak en vertrouwen creëren essentieel.
Functie eisen (1) en -wensen (•)
Eisen:
- Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding
- Uw kandidaat heeft minimaal 2 jaar leidinggevende ervaring
- Uw kandidaat heeft ervaring in personeelszorg en het opbouwen van een team
- Uw kandidaat heeft ervaring in het werken in een politiek- bestuurlijke context
Wensen:
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding in de richting van het veiligheidsdomein en/ of bestuurskunde
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 2 jaar ervaring (binnen de afgelopen 5 jaar) als leidinggevende in een overheidsorganisatie
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 2 jaar (in de afgelopen 5 jaar) ervaring met projectmanagent
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met projectmanagement op het gebied van openbare orde en veiligheid
- Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties
Algemeen
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
- De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
- ZZP is niet altijd mogelijk.
- Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
- Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
- We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
- Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.
Locatie
Je kunt reageren tot
Contactpersoon
- Noord-Brabant
- 2 - 5 jaar
- 5 - 10 jaar
- 10 jaar of meer
- Projectbasis
- Interim
- 32 uur
- 36 uur of meer