Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM

Informatiearchitect assetmanagement

Functie omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als Informatiearchitect zorg je ervoor dat de gebruikte informatiesystemen (applicaties, formulieren, dashboards) gebruik maken van dezelfde informatiestructuren en modellen. Jij houdt hierop het overzicht en inzicht. Uiteindelijk zorg je ervoor dat door alle systemen heen, de gegevens/data op dezelfde manier erin zitten en op basis van door de business vastgestelde modellen. Je houdt hierbij rekening met de gangbare informatiemodellen in het beheer van de Openbare Ruimte.

Binnen de gemeente zijn verschillende applicaties in gebruik binnen de keten van het assetmanagement. Jij zorgt ervoor dat we gecontroleerd gebruik kunnen maken van de informatie en gegevens die daarin zijn opgeslagen. Je stemt hiervoor op een structurele basis de informatiebehoefte af met professionals in de asset teams; zij weten tenslotte het beste welke informatie nodig is. Daarna treedt je in overleg met de Productowners en Solutionarchitecten van de applicaties die in gebruik zijn. Parallel heb je ook contact met het team dat de OTL vastlegt voor het gebruik in contracten met het ingenieursbureau en aannemers buiten. Jij zorgt ervoor dat we in control zijn en blijven over de informatie. Om de vraag achter de vraag, boven tafel te krijgen, ben je communicatief vaardig. Je kunt goed zelfstandig je weg vinden en maken in een organisatie in ontwikkeling. Je bent niet bang om fouten te maken en komt zelf met voorstellen om zaken te verbeteren als je daarvoor kansen ziet. Je realiseert je dat we onze doelen alleen kunnen bereiken middels goede samenwerking.

Waar de term Informatie-architect regelmatig als verzamelnaam dient voor allerlei applicatie-architectuur, focust deze functie zich tot de kern van Informatiearchitectuur; namelijk de informatie zélf. Daarmee is de focus dus applicatie-onafhankelijk; het gaat tenslotte om de informatie, bestaande uit metadata en data en zelfs daarbinnen is de focus vooral de metadata/veldnamen en vaste veldwaardes.

Werkzaamheden

Als informatiearchitect bij de afdeling Stedelijk Beheer, zorg je ervoor dat de gebruikte informatiesystemen gebruik maken van vastgestelde informatiemodellen. Je bent constant in gesprek met landelijke organisaties zoals het CROW, levert daar input vanuit de gemeente, bepaalt welke ontwikkelingen relevant zijn voor de gemeente, wat de impact van de ontwikkelingen zijn op de huidige applicaties en wat het meest geschikte moment is om ontwikkelingen door te voeren. Daarnaast zorg je ervoor dat we in control komen en blijven over de informatie die we vastleggen voor goede uitvoering van de processen en van het beheren van de objecten in de openbare ruimte. We doen dit aan de hand van het Assetmanagent als methodiek, conform de ISO55000.

Belangrijk om je te realiseren, is dat er meerdere ontwikkelingen tegelijkertijd spelen. Het proces om gecontroleerd wijzigingen in de informatiebehoeften te laten landen in de applicaties, verdient nog veel aandacht. Modellen in het beheer van de openbare ruimte zijn bijvoorbeeld de IMBOR, de IMGEO en daaraan gerelateerd de BGT. Andere landelijke ontwikkelingen volgen we ook op de voet, zoals Borius en Core. De focus van de informatiearchitect is primair gericht op:

  • Door de business laten valideren van de informatiemodellen;
  • Gecontroleerd wijzigingen van de applicaties;
  • Overzicht krijgen en houden van de gebruikte en gevalideerde veldnamen;
  • Modelconformiteit: informatiemodellen, vaste waardes en keuzelijsten;

Je speelveld betreft vooral professionals in de business die ook kennis hebben van informatievoorziening. Daar heb je primair mee af te stemmen, waarna je de coördinatie houdt op de realisatie van wijzigingen in de applicaties, dashboarding, OTL (Object Type Library), OTL-tooling en scripting.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het werken met informatiemodellen
  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring binnen de een beheerorganisatie zoals gemeente, provincie, Prorail, Rijkswaterstaat
  3. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau

Wensen:

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met basisregistraties en informatiemodellen, zoals BGT, BAG, IMGeo en IMBOR
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met assetbeheersystemen als GISIB, IAsset, DGDialog en Obsurv

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM

Je kunt reageren tot

06.01.2025

Contactpersoon

Robot

Deel deze vacature
Maak jobalert
Vacature details
Match criteria
  • Noord-Holland
Werkervaring
  • 2 - 5 jaar
  • 5 - 10 jaar
  • 10 jaar of meer
  • Projectbasis
  • Interim
  • 32 uur
Heb jij interesse?
Pitrick Barendse
Mobiel: (06) 5086 0318

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op